تفاوت کراتین و پروتئین تراپی

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی
در این مقاله چه چیزهایی یاد می گیریم؟

برای این‌که فرق پروتئین تراپی و کراتینه‌ی مو را بدانیم لازم است هر کدام از آنها جداگانه بررسی شوند. درواقع اگر فرایند کراتینه را به طور کامل بشناسیم و از طرف دیگر اطلاعات دقیق درباره‌ی پروتئینه داشته باشیم، درک تفاوت این دو کار مشکلی نخواهد بود.
سلامتی و درخشش موها یکی از مهم‌ترین معیارهای زیبایی برای خانم‌ها است که به دلایل مختلف مانند استفاده از مواد دکلره و رنگ‌ کردن‌های پشت سر هم ممکن است به خطر بیفتند. یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که باعث خشکی، شکنندگی و دهیدراته شدن موها می‌شود استفاده‌ی زیاد از سشوار و اتوی مو است که ضرورت زندگی خانم‌ها برای داشتن موهای صاف و لخت هستند. اما با ابداع روش‌های متنوع برای بازگرداندن سلامتی و شادابی به موها دیگر جای نگرانی برای موهای آسیب‌ دیده نیست. در کنار ماسک‌های مرغوب که بسیار می‌توانند به نرم‌تر شدن موها کمک کنند روش‌های ماندگارتری مانند کراتینه و پروتئینه کردن هم از روش‌های درمانی برای برگرداندن سلامت و شادابی به موها هستند. در هر دو روش موها با پروتئین تغذیه می‌شوند و به همین دلیل ظاهر بانشاط‌تر و ابریشمی پیدا می‌کنند.

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی

کراتین چیست؟

کراتین یک نوع پروتئین است که به طور طبیعی در موها، ناخن‌ها و پوست انسان وجود دارد. این پروتئین ضروری با محافظت از مو دربرابر عوامل آسیب زا، باعث استحکام، نرمی و درخشندگی موها می‌شود. کراتین در مقایسه با دیگر سلول‌هایی که در بدن تولید می‌شود کم‌تر امکان پارگی دارد و به همین دلیل است که موها بعد از کراتینه، استحکام بیشتری دارند و شکنندگی‌شان به شدت کاهش پیدا می‌کند. کراتین را می‌توان از پر، شاخ و پشم حیوانات مختلف به دست آورد و از آن به‌عنوان یک ماده‌‌ی تقویتی در ساخت مکمل‌ها، محصولات و درمان‌های کراتینه استفاده کرد.
کراتین درمانی یک تکنیک نوپا است که در آن مقادیر زیاد کراتین مصنوعی و موادی مانند فرمالدئید برای صاف کردن به موها زده می‌شود و سپس موها به وسیله‌ی اتو با دمای 450 درجه فارنهایت خشک می‌شوند. در این مرحله لایه‌های سلولی که کوتیکول مو نامیده می‌شوند، کراتین را جذب می‌کنند و در نهایت بسته به اینکه سلامت موهای شما قبل از کراتین‌کردن چقدر بوده، ضخامت طبیعی موهای شما چقدر است و از چه نوع درمان کراتینه‌ای استفاده می‌کنید نتیجه‌ای متفاوت را خواهید گرفت. مثلا اگر موهای شما فر هستند بعد از کراتینه کردن کاملا صاف و لخت خواهند بود و اگر موهای شما به دلایل مختلف آسیب دیده، وز و دهیدراته شده‌اند پس از انجام کراتین مو، موهای شما ظاهری سالم، درخشان و بدون حالت خواهند داشت و این لختی تا ماه‌ها نیز ماندگار است. فراموش نکنید که موهایی که تازه از کف سر شما رشد می‌کنند صافی ساقه‌ی موها را ندارند و این زمانی است که شما احتیاج به ترمیم کراتینه‌ی خود دارید. می‌توان این‌طور جمع‌بندی کرد که هر چند کراتین کردن به ترمیم بافت آسیب دیده‌ی موها هم کمک می‌کند اما در اصل راه حلی برای صاف و لخت کردن موها است و نمی‌توانیم آن را به عنوان راه حل درمانی در نظر بگیریم.

پروتئین تراپی چیست؟

پروتئین تراپی یک روش درمانی و ترمیمی برای بازگردان سلامت و طراوت به موها است. هنگامی که پروتئین موجود در کراتین کوتیکول ساقه‌ی موها آسیب می‌بیند، موهای دیگر ظاهر زیبای قبلی را ندارند و به دلیل خاصیت شکنندگی زیاد، اصطلاحا هنگام شانه کردن کات می‌شوند. پروتئین کردن با توجه به شرایط موی شما، به دو روش حرارتی و غیر حرارتی انجام می‌شود. در روش حرارتی آرایشگر حرفه‌ای از اتو با حرارت بسیار بالا استفاده می‌کند و در روش غیر حرارتی مواد پروتئینه با ماساژ دادن روی موها قرار می‌گیرند. در هر دو شکل فرایند پروتئین تراپی، تمام پروتئین‌های مورد نیاز و ترکیبی از اسیدهای آمینه به مو باز می‌گردند و باعث تقویت تار موها، درمان شکنندگی موها، بهبود ظاهر و حالت پذیری موها و در نهایت محافظت از موها در برابر آسیب‌ می‌شوند.

تفاوت کراتین و پروتئین تراپی چیست؟

کراتینه مو و پروتئین تراپی مو هر دو روش‌های مؤثری برای ترمیم و تقویت موها هستند اما کراتینه بیشتر برای صاف و لخت کردن و حفظ رطوبت موها مناسب است و پروتئین تراپی بیشتر با هدف ترمیم ،تقویت و بازسازی موها انجام می‌شود. هرچند در هر دو روش موها به دلیل درخشندگی بیشتر، زیباتر می‌شوند اما این دو تفاوت‌های اساسی با هم دارند. نتیجه‌ی کراتینه کردن موها از نظر مواد به کار رفته، میزان ماندگاری و دوام، میزان احیای مو، هزینه و همچنین میزان صافی با پروتئینه تراپی متفاوت خواهد بود. در ادامه به طور مفصل این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم. در پایان مقاله شما می‌توانید روش مناسب را برای موهای خود انتخاب کنید. تفاوت‌های اساسی بین ترکیباتی است که در هر کدام از این روش‌ها استفاده می‌شود. در کراتینه کردن خود کراتین ماده‌ی اصلی است در حالی‌که در پروتئین تراپی مواد مقوی و ترکیبات پروتئینی بیشتری استفاده می‌شود.

مواد به کار رفته برای کراتین و پروتئین تراپی

تفاوت‌ اصلی بین کراتینه و پروتئین تراپی مو، ترکیباتی است که در هر کدام از این روش‌ها استفاده می‌شود. در کراتینه کردن، خود کراتین ماده‌ی اصلی است در حالی‌که در پروتئین تراپی از ترکیبات پروتئینی، مواد مقوی، ویتامین ب5 (B5) یا اسید پانتوتنیک و دیگر ترکیبات مغذی مثل ویتامین‌ها استفاده می‌شود. نکته‌ی مهمی که پیش از انتخاب لازم است بدانید این است که دلیل صافی زیاد موها بعد از کراتینه فقط ماده‌ی کراتین نیست و در واقع مواد شیمیایی مانند فرمالدئید، کلیکوکسیک و اسید فرمالدئید موجب صافی موهای شما می‌شوند و البته سال‌هاست که متخصصان فرمالدئید را به عنوان ترکیبی سرطان‌زا و خطرناک معرفی کرده‌اند. هرچند میزان این ماده در مواد کراتینه بسیار کم است اما تعداد کمی از محصولات مواد کراتینه فاقد فرمالدئید هم در بازار موجود است و می‌توانید از آنها استفاده کنید.

میزان ماندگاری و دوام کراتین و پروتئینه

میزان ماندگاری پروتئینه و کراتینه بستگی به جنس و بافت مو و نحوه‌ی مراقبت شما بستگی دارد. هیچ‌کدام از این دو روش دائمی نیستند اما به طور کلی می‌توان گفت به دلیل مواد موجود در کراتین، دوام این روش بیشتر است. بسته به برند و کیفیت مواد، کراتینه از 4 تا 6 ماه ماندگاری دارد و پروتئینه تا 3 ماه در بهترین حالت دوام خواهد داشت و بهتر است هر 4 هفته یک بار پروتئین موهای خود را تمدید کنید.

میزان احیای مو در کراتینه و پروتئینه

احیای مو به معنی بازسازی، بهبود ساختار و استحکام موها است به طوری که موهای آسیب دیده، درمان می‌شوند و طراوت و شادابی خود را به دست می‌آورند. تمرکز پروتئین تراپی بیشتر بر روی احیای موها است درحالی‌که کراتین با هدف صاف کردن موهای وز و زبر انجام می‌شود و احیای کم‌تری خواهد داشت. در نتیجه افرادی که مشکلات موجود در موهای آنها زیاد است بهتر از پروتئین‌تراپی استفاده کنند.

هزینه کراتین و پروتئین تراپی

هم قیمت کراتینه کردن و هم پروتئین تراپی هر دو به چند عامل مهم بستگی دارد.
برند مورد استفاده: برندهای مختلف مواد صافی و احیا تولید می‌کنند که بسته به کیفیت و ماندگاری قیمت‌های متفاوتی دارند.
حجم و اندازه‌ی موها: قیمت مواد احیا و صافی به صورت سی‌سی محاسبه می‌شوند و مواد مصرفی بیشتر هزینه‌ی بیشتری برای شما خواهد داشت.
مرکز خدمات زیبایی: کراتینه و پروتئین تراپی در مراکز محتلفی انجام می‌شوند و افرادی که در سالن‌های مختلف به این کار مشغول هستند می‌توانند آماتور یا کاملا حرفه‌ای باشند. اگر تصمیم به انجام یکی از روش‌های احیا و صافی را دارید در انتخاب مرکز خدمات زیبایی خود دقت کنید. خدمات بهتر برای موها، ارزش پرداخت هزینه‌ی بیشتر را دارد.
جمع‌بندی پایانی این‌که هزینه‌ی کراتین به دلیل ترکیبات و ماندگاری طولانی مدت‌تر از پروتئینه بیشتر است اما ممکن است در مراکز مختلف با رقم‌های مختلف روبه‌رو بشوید و تصمیم گیری برایتان کمی مشکل باشد.

میزان صافی مو و زیبا شدن مو

صافی و درخشندگی مو در روش کراتین بیشتر از پروتئین تراپی است و به همین دلیل موها بعد از کراتین شلاقی‌تر و زیباتر به نظر می‌آیند. اما اگر احیا و سلامتی موها برای شما بیشتر اهمیت دارد باید از پروتئین‌تراپی استفاده کنید و قید صافی صد در صد را بزنید.
در این مقاله تفاوت‌های کراتینه و پروتئینه کردن مو را به طور کامل بررسی کردیم. در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که هر کدام از این دو روش اگر توسط شخص حرفه‌ای انجام نشوند ممکن است آسیب جدی و غیر قابل جبران به موهای شما وارد گردد.

لیلا سلامی
لیلا سلامی

متخصص کراتین سالن زیبایی سانا اصغری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چجوری میتونم کمکت کنم؟
ارسال پیام